Fintech事例:ベルリンのスマホバンク『Number26』が一部の顧客に突然口座の閉鎖を通告。フィンテックの収益モデルに課題あり。
Number26はスマホ時代の銀行を目指すフィンテックスタートアップ
※ドイツ語ですがアプリの感じがわかる動画です。
※公式サイトです。
Number26(ナンバー26)はドイツのベルリンに拠点をおく、フィンテックスタートアップで、スマホ限定のオンラインバンキングサービスを提供しています。あのピーターティールも投資を行っています。
「銀行の支店を時代遅れにする」、「レガシーな銀行とのコミュニケーションやモバイルバンキングアプリのユーザーエクスペリエンスは酷い」と標榜し、現代の銀行サービスのあるべき姿目指しています。現在160,000口座が開設されています。口座の開設もスマートフォンアプリで完結します。所要時間は4分で、書類の提出は必要ないようです。
大きな特徴として、ATMからの現金の引き出し手数料が無料です。Number26が他行に支払う手数料を負担しています。最低入金額などの口座開設要件もなく、口座管理手数料も取られず、また年会費が掛からないマスターカードも発行してくれます。口座借越も利用可能で、8-9%程度の年利です。海外送金も"Transfer Wise"という名前で提供しています。全てスマートフォンから申込・利用が可能です。
通告なく一部顧客のアカウントの閉鎖を通告、そして炎上
For any other @number26 customers who just got dumped 😢 here's what support has to say about it pic.twitter.com/amUIPVeaOY
— Ashok Fernandez (@ashokfernandez) 2016年6月1日
Essentially, Number26 let users withdraw money for free on the assumption that they wouldn't really do it very much. But people did use it and it ended up costing Number26 too much money.
今回の一部口座の閉鎖について、Number26は以下のような説明を行っています。要約すると"目指す価格でサービスを継続するために、月に30回引き出し50ユーロのATMのコストを発生させるユーザーを抱えることはできず、それは全体から見てごく少数のユーザーが多大なコストを発生させる事だ。"
We are offering the best products at the fairest price in the market and try to apply the lowest fees possible for all services. However, we have had to recognize that sustaining customers that withdraw cash 30 times a month and just for that incur cost of more than € 50/month for Number26 - as we cover the ATM fees - means that the vast majority of our customers would have to bear the significant cost burden of a very small minority.
Only on Sunday did the company finally find its voice again, admitting that it had made a mistake. “We would like to apologize to the customers affected by our failure to communicate openly and actively,” it said in a statement.
その後Number26は、今回の決定に際し、説明が足りなかったことを謝罪しています。
フィンテックスタートアップのビジネスモデルに疑問の声
Most fintech startups still run on the traditional infrastructure of mainstream banking. They may not have a big staff and branch network to maintain, but things like transfers and direct debits cost them the same as your Barclays or HSBCs. It is only VC money that lets them keep prices artificially low — at least that's the argument.
But ING's Legrand highlights that it's not cheap to reach the scale that would really interest banks. He told BI earlier this year: "It’s good to acquire customers but I can tell you when we started ING Direct it was a 10 to 15 years process. Eventually, we accumulated about €1 billion of losses. It’s not €20 million of capital you need if you really want to be serious."
ブログを書く楽しみは、言及した企業やサービスがその後どうなるのかにアンテナを貼ることができ、視点の振返りができることですね。楽しみです。
※Number26のファウンダーのピッチの動画です